av DetGodaLivet » tis jul 10, 2012 21:18
Oj vad många felaktigheter i länken om Ergokopior på första sidan....jag vet inte ens vart jag ska börja. Inga av de detaljer och skillnader som beskrivs där stämmer generellt. Har själv ägt flera kopior och har (fullt medvetet) köpt en kopia till mitt kommande barn. Med alla "originaldetaljer" som finns...ändå helt och hållet oäkta.
För att ta det i sin helhet: Ergo (original) är en bärsele som tillverkas via massproduktion på kinesiska sweatshops som företaget inte själva äger eller har kontroll över. Man har inte heller alltid bara en eller bara samma leverantörer. De tillverkas inte heller i några särskilda material eller tyger som just Ergo har ensamrätt på.
Som med de flesta märkesvaror som tillverkas på detta sätt uppstår snabbt en piratkopiering. Den kan se ut på olika sätt och förekomma på många olika fabriker samtidigt. I vissa fall kan det vara fabriker som tillverkat eller fortfarande tillverkar originalvaran som ser till att göra sig extra vinster genom att prångla ut exemplar vid sidan om,. I andra fall kan det vara fabriker som snor hela ritningen, köper in exakt samma materia och hela kitet och gör kopior utifrån originalritning. I ytterligare fall kan det vara fabriker som lite hipp som happ sätter ihop något hyffsat snarlikt och syr på en loghga i hopp om att det ska sälja.
Det finns alla varianter och de tillverkas inte på samma ställe. Därför kan man inte säga att "en kopia ser ut såhär". Eftersom även tillverkningen på originalen varierar kan man inte heller säga att "originalen ser ut såhär". ´
Och slutligen... man kan heller de facto inte utgå från att en kopia alltid är sämre än den äkta varan. Med det menar jag givetvis inte att man ska sitta och betala fullpris för piratkopierade ergos på Tradera, då har man ju inte gjort en vinst på det. Men det finns något väldigt naivt i att tro att en "äkta märkesvara" tex. en ergosele för 1600 spänn är något "genuint hantverk" som innehåller jättedyra material och har varit komplicerad och svår att tillverka. Man vill väl tro det för att man vill tro att det är vad man betalar för. Det finns något hemskt provocerande med att inse att man precis hostat upp tio papp för en bugaboo-vagn eller tusen spänn för en polarnjacka till en treåring som i båda fall någon halvt livegen kinesisk migrantarbetare suttit 11 h per dygn och snott ihop för treåfemti i timman. Man vill tänka sig att det är något bättre man betalar för när man köper den äkta varan. Men det är det inte.
Visst är man lurad när man köper en piratkopierad Ergo på Blocket. Men i ärlighetens namn...när man köper en "vanlig" ekologisk ergo för 1600 spänn på babyproffsen så är man så inibomben lurad likförbannat.