Aktuellt datum och tid: tor dec 25, 2014 08:28

Springmask- igen!

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Hell Cat, Asia, Ponyo, Tyche

Springmask- igen!

Inläggav Mask » mån jan 09, 2012 10:46

Jag är anonym för jag tycker det här är så jävla jobbigt!
Nu har vi springmask igen, eller fortfarande. Vet ju inte om vi nånsin blivit av med den. Har behandlat oss, allihop 4-5 ggr senaste året. Under behandlingsperioden skurar vi toaletterna och byter/vädrar lakan så gott som dagligen. Tvättar händer noga, osv. Fast jag tycker det är svårt att ha koll på skolbarnens hygien, är ju inte med när de är på toa, eller tvättar dem i stjärten.
Hittills har vi använt vanquin, finns set något annat receptfritt läkemedel?
Är så rädd att bebisen också ska drabbas, hur får man i dem medicin?? :(

Råd och pepp önskas.
Mask

Re: Springmask- igen!

Inläggav butterfly » mån jan 09, 2012 10:55

Finns Vermox som man kan få på recept. Hoppas ni blir av med de små äckliga maskarna för gott nu!
butterfly
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav thanisa » mån jan 09, 2012 11:03

Vi har använt vanquin en gång, det för att jag var gravid och man då helst inte skulle ta vermox. Aldrig att vi gör om det. Knappt två veckor efter sista dosen hade dottern så förförligt mycket mask så jag inte sett något liknande. Vanquin tog inte alls bort masken för oss. Nu tar vi vermox, det är den jag har haft som liten och den fungerar bra nu också. Kanske ska tillägga att dotterns favoritmat är rödbetor så hon äter mycket av dem. Och det är ju en folkkur mot mask och har samma ämne i sig som vanquin men nog sjutton trivs maskarna för det hos henne. Vermox brukar dock fungera bra, men det är receptbelagt.
Mamma till T (flicka) -0202 och F (pojke) -0606
Användarvisningsbild
thanisa
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav petwol » mån jan 09, 2012 16:36

Enligt vår bvc-sköterska trivs inte maskarna i blöjmiljö därför brukar man inte behandla barn under två år :hmm: (om de inte är blöjfria vill säga) Eller det är väl äggen som inte trivs i blöjmiljön.
Amanda april 2009, Neo sep 2010 + Bonusdotter -98
Bär med Tricotslen samt Beco butterfly carneval
petwol
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Sofie » mån jan 09, 2012 16:56

petwol skrev:Enligt vår bvc-sköterska trivs inte maskarna i blöjmiljö därför brukar man inte behandla barn under två år :hmm: (om de inte är blöjfria vill säga) Eller det är väl äggen som inte trivs i blöjmiljön.

Ja, det har jag också hört.
Ev kanske jag skulle fundera på att byta från tygblöjor till engångs under en period om jag hde bebis och envisa maskar. Jag skulle kunna tänka mig att en tät blöja ytterligare förstör miljön för äggen.
I första hand. Samt vara noggrann med handhygien förstås.

Maskar kan väl fö bli tåliga mot det receptfria medlet? Och då biter bara det nämnda receptbelagda.
Tre fina ungar :love:

Jag har svårt att läsa mellan raderna. Jag upplever inte det som otrevligt om du förklarar överdrivet noga för mig om du tror att jag har missförstått dig.
Sofie
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav katlabebin » mån jan 09, 2012 17:37

Vi brukar också gå över till engångsblöjor om någon i familjen får det. Trots att blöjorna tvättas så kan ju äggen fastna på hinken osv. Vi byter också lakan och handdukar varje dag. Vet inte om det är maniskt men vi har aldrig fått tillbaka de äckliga krypen efter båda doserna vanquin.
När vi var små hade jag en kusin som JÄMT fick mask. Förklaringen då från vc var att en del barn smittas lättare.
Svinäckligt, men inte skamligt!

Lycka till med utrotandet av kräken! :D
Senast redigerad av katlabebin ons jan 16, 2013 18:03, redigerad totalt 1 gång.
katlabebin
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Mask » mån jan 09, 2012 18:25

Tack!
Har varit i kontakt med Vc, och de skrev ut Vermox till barnen. Jag får inte ta det när jag ammar, utan får hålla till godo med Vanquin. :? Jag vet ju att jag har mask och undrar om de inte blivit resistenta mot vanquin nu efter alla kurer.
Alltså... Äckliga detaljer nu, men hur lever de egentligen? Kan de lägga ägg och leva i tarmen, enbart, eller MÅSTE de lägga äggen i ändrarmsöppningen? Och i så fall, är enda sättet för dem att komma in i tarmen då via munnen? I så fall MÅSTE det ju gå att bryta cirkeln och bli av men masken. Om man typ tvättar rumpan o byter trosor vid varje toabesök, tvättar underkläderna direkt, städar, byter lakan i allt som man ska, men ännu oftare? Vad tror ni?
Mask

Inläggav Sofie » mån jan 09, 2012 18:28

Äggen kan tydligen spridas m damm via luften också. Så våttorkning av alla ytor kan ju hjälpa.
Och tänka på att inte ruska lakan och dylikt innan tvätt så äggen kan virvla runt,utan försöka ha i tvätten direkt i maskinen och tvätta allt ofta.
Tre fina ungar :love:

Jag har svårt att läsa mellan raderna. Jag upplever inte det som otrevligt om du förklarar överdrivet noga för mig om du tror att jag har missförstått dig.
Sofie
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav thanisa » mån jan 09, 2012 18:36

Mask skrev:Tack!
Har varit i kontakt med Vc, och de skrev ut Vermox till barnen. Jag får inte ta det när jag ammar, utan får hålla till godo med Vanquin. :? Jag vet ju att jag har mask och undrar om de inte blivit resistenta mot vanquin nu efter alla kurer.
Alltså... Äckliga detaljer nu, men hur lever de egentligen? Kan de lägga ägg och leva i tarmen, enbart, eller MÅSTE de lägga äggen i ändrarmsöppningen? Och i så fall, är enda sättet för dem att komma in i tarmen då via munnen? I så fall MÅSTE det ju gå att bryta cirkeln och bli av men masken. Om man typ tvättar rumpan o byter trosor vid varje toabesök, tvättar underkläderna direkt, städar, byter lakan i allt som man ska, men ännu oftare? Vad tror ni?

Jag vet inte hur stort ditt barn är men enligt janusinfo så har vermox ja vid amning. Jag har tagit vermox och ammat, men då har nog barnet varit nära ålder för att själva kunna ta vermox och om barnet själv kan ta det så känns den dos den kan få i sig via amningen som försumbar i sammanhanget.

http://www.janusinfo.se/v/Lakemedel-och ... mebendazol
Mamma till T (flicka) -0202 och F (pojke) -0606
Användarvisningsbild
thanisa
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Helma » mån jan 09, 2012 18:37

Vad jobbigt. Vi har haft det två gånger, och jag tycker det är så äckligt. Men det är stora tvättar i 90° varje dag. God handhygien och städning. Senast var jag höggravid och höll på att gå under av allt tvättande, men vi har inte fått tillbaka det sedan dess. Stor styrkekram, hoppas ni blir av med skiten snart.
Moa 04, Lisa 07, Leo 11 och änglaflickan Ida 02.
Användarvisningsbild
Helma
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Vida » mån jan 09, 2012 23:13

Vanquin är ett gift (eller rättare sagt ett giftigt färgämne) och masken kan inte bli immun mot det. Däremot är det tämligen värdelöst eftersom det bara dödar just där det är. Maskarna kan leva framför den röda bajskorven och bakom den. När vi använde det så var effekten bara att man lyckades jaga ut några så att man faktiskt fick se dem. Inga av döttrarna hade haft några symptom öht, utan det var enbart jag, men efter behandling med vanquin (ja _efter_) så tittade jag i minstingens avföring och det fullkomligt kryllade där!!!! Urk. Då gick vi till VC som sa att de aldrig rekomenderar vanquin, utan alltid skriver ut verimox. Man behöver inte ens komma in, det räcker att ringa till dem så ringer de in ett recept. Tyvärr är det inte alla på tjejernas dagis som fattat detta så vi fick det igen några månader senare.

Grundläggande:
1. Det kommer DRÖSER med ägg. Man måste tvätta ordentligt, våttorka (INTE dammsuga eftersom detta sprider dem nför de är så små) och byta sängkläder JÄTTEOFTA tills HELA behandlingen är färdig!
2. man måste ta minst två behandlingar, helst tre eftersom det finns risk att man missar en cykel
3. alla familjen ska behandlas, även de utan symptom
4. Symtomen kan bestå av klåda, röd snippa och i sällsynta fall maskar vid ändtarmsöppningen. Oftast märks det inte alls!!! Och man märker det INTE genom avmagring. Det är inte så glumpska maskar.
5. Byt gärna kläder efter dagis och sätt upp en lapp på dagis. Och klipp naglarna!!!
"Man måste förlåta den man var, så att man kan acceptera den man är, för att kunna älska den man kommer bli"
Användarvisningsbild
Vida
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Hallonkolan » ons jan 11, 2012 14:18

En fråga. Kan man ha mask utan att det syns i bajset?
"Vi vill ut i rymden men stjärnorna finns här".

:heart: :heart: :heart:
Hallonkolan
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Hallonkolan » ons jan 11, 2012 14:19

Dubbelt.

Hallonkolan
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Vida » tor jan 12, 2012 15:39

Hallonkolan skrev:En fråga. Kan man ha mask utan att det syns i bajset?

Absolut! Snarare väldigt sällan man öht ser maskarna!

Vida skrev:4. Symtomen kan bestå av klåda, röd snippa och i sällsynta fall maskar vid ändtarmsöppningen. Oftast märks det inte alls!!!
"Man måste förlåta den man var, så att man kan acceptera den man är, för att kunna älska den man kommer bli"
Användarvisningsbild
Vida
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Hallonkolan » tor jan 12, 2012 18:19

Vida skrev:
Hallonkolan skrev:En fråga. Kan man ha mask utan att det syns i bajset?

Absolut! Snarare väldigt sällan man öht ser maskarna!

Vida skrev:4. Symtomen kan bestå av klåda, röd snippa och i sällsynta fall maskar vid ändtarmsöppningen. Oftast märks det inte alls!!!

Men hur märker man det då? När jag hade mask som tonåring hade jag verkligen massor med mask i bajset och har sedan dess tänkt att det är lugnt så länge man inte se dem där. Men om ingen har några symtom då, då märks det inte på en evighet eller så? :hmm:

Hallonkolan
SjalGalning
SjalGalning

Nästa

Återgå till Anonyma inlägg