Lära sig sticka?

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: corona, Asia, Ponyo, Tyche, Hell Cat

Lära sig sticka?

Inläggav Plinga » tor okt 09, 2008 08:26

kan man lära sig sticka bara sådär? Finns det nånstans på nätet enkla instruktioner? Nu tänker jag på så enkelt som en halsduk tex. jag kunde när jag var liten, men nu har jag ju glömt. Barnen vill ha gosiga halsdukar, och jag med. kan man fixa det?
Användarvisningsbild
Plinga
SjalInventarie
SjalInventarie

Re: Lära sig sticka?

Inläggav Lynn » tor okt 09, 2008 08:33

Jag vet inte om det finns på nätet, men försök med att googla typ "sticka halsduk" eller dylikt och se vad du får upp!

Annars finns det kalasbra nybörjarböcker på biblioteket. Massor av olika tips och mönster så att man hittar rätt. Eller kan du fråga i en garnaffär och be dem visa - de brukar hjälpa till :)
Har en dotter född 0710
Sjalburen och pottränad - torr och blöjfri sedan strax innan ettårsdagen =D
Lynn
SjalVan
SjalVan

Inläggav Summer » tor okt 09, 2008 08:44

Sticka en enkel halsduk i gosigt garn med bara rätstickning ska du allt kunna klara av utan stora problem om du har stickat tidigare. Det säger jag baserat på att jag har lyckats med det :D Mitt tips är ett tjockare garn och stora stickor så du orkar räkna antalet maskor per varv så du inte tappar bort någon (antar att det finns risk för distraktion och du kan behöva räkna om ibland då vill man inte ha för många). Jag stickade en i fluffigt garn med dubbel tråd med tussar på den ena tråden och det var lite krångligt tyckte jag, borde ha tagit ett enklare garn. Samtidigt så var det ju det garnet jag ville ha halsduken i så jag hade kanske inte stickat någon annars...

Det svåra var att lägga upp maskorna tyckte jag, att rätsticka sedan var inte så krångligt. Jag hade någon bok med instruktioner och sökte även lite på nätet.
4 goingar. 05. 08. 11. 11.
Användarvisningsbild
Summer
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav zmurfan » tor okt 09, 2008 08:53

Här har du både stickskola och virkskola och lite annat smått och gott.

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/
Mina älskade barn:
Linnea 29/9-2003
Oscar 15/3-2005
Rickard 18/1-2010
Användarvisningsbild
zmurfan
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav sabe » tor okt 09, 2008 09:26

Jag tycker att det svåra med att sticka är att få det jämnt och fint. Jag har alltid dragit åt för mycket eller för lite så det jag har stickat har ofta blivit helt oformligt :| Så därför har jag gett upp det där med att sticka.
Mathilde 2007-04-10. :heart: åker sparkcykel, går och cyklar
Elise 2013-02-15 :heart: bärs i Manducan, Mei Tai, Gauze och ringsjal

http://www.berlekom.se
Användarvisningsbild
sabe
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav marlene » tor okt 09, 2008 09:27

jag har precis stickat en tröja :vågen: och har aldrig stickat mer än långa remsor när är jag var liten :D Enklast är det nog om du har nån i din närhet som kan visa hur man gör (tycker jag som har lite svårt att läsa sånna beskrivningar) min mamma visade mig
Användarvisningsbild
marlene
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Umma » tor okt 09, 2008 10:00

Sara Berlekom skrev:Jag tycker att det svåra med att sticka är att få det jämnt och fint. Jag har alltid dragit åt för mycket eller för lite så det jag har stickat har ofta blivit helt oformligt :| Så därför har jag gett upp det där med att sticka.

:iagree: Jag stickar oftast hårdast i början på ett projekt och sedan lösare men vet man med sig det kan man ha ett halvnummer större stickor i början och när man känner att man kommit igång byter man till smalare stickor.
Tre barn födda 1999, 2004 och 2008.
Umma
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Kaja » tor okt 09, 2008 11:52

Jag är egentligen inget vidare på att sticka. Men, jag har under senaste året stickat ihop 2 sjalar, 2 halsdukar, 1 par strumpor och är nu halvvägs igenom andra paret strumpor. Dessutom så är jag halvvägs genom 2 jumprar i vuxenstorlek (nä, jag kan inte slutföra något bara sådär... ibland blir det liggande ett tag). Det är faktiskt inte så svårt. Att sticka strumpor har jag lärt mig via YouTube och flera bilder på nätet...

//Kaja
Kaja
Jakob 040112 och Ellen 060305
http://www.kajaochlillakrax.se/
Användarvisningsbild
Kaja
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Kotten » tor okt 09, 2008 11:59

Alltså, jag ska inte vara negativ men jag har hållt på med en halsduk i över två år nu. Buscilla var så snäll och hjälpte mig med ett enkelt recept som jag har stickat på. Min halsduk har antagit de mest märkliga mönster och proportioner. Jag tycker inte att det är enkelt. Men jag hoppas att du lyckas bättre.
Tre barn. Två födda på 00-talet. En på 10-talet.
Användarvisningsbild
Kotten
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Asereht » tor okt 09, 2008 12:32

Visstk an du lära dig sticka! Du har ju redan fått länk till stickskolan på Garnstudio såg det ut som. Det handlar om träning, enklast möjliga att börja med är en rätstickad halsduk. Då stickar du lika många maskor hela tiden och likadant hela tiden.

I början är det lätt att det blir ojämt. Det tar ett tag innan man får in en jämn spridnig på sin stickning. Stickar man hårt kan man använda större stickor än angett och stickar man löst kan man ta mindre så får man fortfarande ett jämnt resultat.

Jag tycker ju att det är kul att sticka så jag tycker defenitivt du ska ta och testa. Klart du kan lära dig! :tumup:
♥ Grabbarna Bus, Syrran & Liten Nöffes mamma ♥

Syrran 920118
Storbus 020703
Mellanbus 040419
Minibus 051122
Nöffe 100208

S T I C K I G, min pyssliga blogg

☼ En kan inte hjälpa alla men alla kan hjälpa en! ☼
Användarvisningsbild
Asereht
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav linafelicia » tor okt 09, 2008 12:57

räta maskor: http://www.youtube.com/watch?v=_9XImtoQ ... re=related
uppläggning: http://www.youtube.com/watch?v=8wUPQDYtoy0

man kan hitta massor med bra instruktioner på youtube och om du börjar försöka där ska det nog gå bra.
Jag tror säkert att om du går till en garnbutik så hjälper dom gärna till om du kör fast.
Personligen så tycker jag nog att en halsduk är det tråkigaste jag kan tänka mig sticka. Det krävs att man stickar så himla långt innan det blir någonting och de flesta hinner tröttna.
En enkel barnmössa kan man göra genom att sticka en rektangel och sen sy ihop kortändarna med varandra så att det blir ett rör och sedan syr man ihop den upptill så att det blir fyra hörn.
Bild
Bär bara i famnen numera. Storebror född 2005, lillasyster född 2008.
http://linafelicia.wordpress.com/
Användarvisningsbild
linafelicia
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Plinga » tor okt 09, 2008 13:07

Tack för era tips!!
Nä, jag kommer nog inte bli nåt stickproffs, men att iaf. kunna sticka nåt, skulle jag vilja. Sen är inte jag så himla petig heller, en halsduk ser man ju inte om det är lite större och mindre maskor på när man väl har den på sig...

Ska inhandla lite garn och stickor, och så får jag börja helt enkelt!
Användarvisningsbild
Plinga
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav zandrama » fre okt 10, 2008 11:55

Jag tyckte det var enkelt att lära mig sticka. Jag blev hjälpt av garnstudios stickskola som jag tyckte var riktigt bra! Mitt första projekt blev en såhär halsduk:
Bild

Beskrivning:
HALSDUK:

Mått: ca 20 x 180 cm

Garnåtgång: DROPS Vienna från Garnstudio
100 gr nr 64, grönmelerad

DROPS St nr 7

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 9 m på st 7 med Mönster = 10 cm i bredden

Mönster: varv 1: räta, varv 2: räta, varv 3: * 1 rm, 1 omslag *, upprepa från *-* v ut, avsluta med 1 rm. Varv 4: m stickas räta och omslagen släpps (= långa m).
Upprepa varv 1 - 4 uppöver.

Halsduk: Lägg löst upp 18 m på st 7 med Vienna. Sticka mönster - se förkl ovan - till arb mäter ca 179 cm. Avsluta med 2 v räta, maska av.

Jag tyckte den var väldigt lättstickad eftersom det är stora stickor, och så var den roligare at sticka än om man bara stickar rätstickning.
Ängeln Gabriel f/d -04 * Vidar -05 * Svante -07 * Knut -10 * Hedvig 19/12 2011

Dubbelbär de ynsta

Pysselblogg
Användarvisningsbild
zandrama
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav belinda » fre okt 10, 2008 13:35

det här är en jättebra lära sej sticka sida :D http://www.knittinghelp.com/

sedan är mitt tips att välja tjockt garn och stora tjocka stickor, då är det lättare att få koll på vad man håller på med :tumup:
lycka till :D
mamma till Lowe 0512 och Ture 0707 och Sigrid 1002!
belinda
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Ponyo » fre okt 10, 2008 13:52

Jag håller med linafelicia. Ge dig inte på ett för tråkigt projekt.
Halsdukar känns det som om man håller på i evigheter.

Jag stickade mycket som barn, men så låg det i träda i minst 15 år tills jag tog upp det nu när jag skulle ha barn.
Jag gav mig på denna, på engelska dessutom, det första jag gjorde:

Den var svår i början, men sååå rolig
Ponyo
Mamma till guldgrisen -07, och draken -12 :loving:

Min stickblogg:
http://bubbisgarden.wordpress.com
Användarvisningsbild
Ponyo
SjalBarnModerator
SjalBarnModerator

Nästa

Återgå till Gör det själv!