Jag har en Ergo från före 2007, och jag är rätt säker på att den är äkta. (Jag köpte den av en kompis, men vet att hon köpte den ett år tidigare från en gemensam vän som är authoriserad Ergo återförsäljare).
Det är alltså troligen en first generation. Jag har också en kopia här hemma just nu, som vi fått donerad till vår sjalgrup. Båda har den logan som anses vara fake, men min har ett R i en cirkel i nedre högra hörnet. Det står Warrior på spännena på båda (vilket jag nu fått höra att det gjorde det på de tidigaste Ergo selarna - företaget Stealth gör även warrior spännen. Ingen av dem har säkerhetsinstuktioner - men det finns en plats mitt på där de kan ha suttit - på första generationen satt de i vilket fall som inte på bältet. De elastiska banden är olika, på min är de tydligt vävda, och efter många år känns bra, det gör de inte på den andra. Min har Ergo loggan på blixtlåset, det har inte den andra. Ingen av dem har produktionsnumret under Made in China lappen i fickan (men infon från the Babywearer indikerar att det nog kan vara rätt, i och med att min sele är från före 2007.).
Jag blev lite orolig, och frågade därför en kompis (som är mer sjalgalen än jag, och nästan bor på the Babywearer), hon hittade info där som indikerar att min nog är äkta:
"And this one which should really put your mind at rest
http://www.thebabywearer.com/**forum/sh ... ?485953-**Fake-ergo-question&highlight=**warrior+buckle<http://www.thebabywearer.com/forum/showthread.php?485953-Fake-ergo-question&highlight=warrior+buckle>
(excerpt: This is incorrect. Some of that blog is not accurate. It depends
on the age of the Ergo if it's a new model and says warrior it's fake.
However if its older they hadwarrior buckles. Stealth makes warrior
buckles.
Mine was purchased from Ergo in 2006 so it's not the current model and
other then the fact that mine has the ergo label on the zipper according
to
that blog it would be fake which is incorrect. My info comes from an ergo
vendor. They used to put the label on the body only and only started
serial
numbers in 2008 I believe."
Om jag har förstått det rätt är det nog mest om du köper en ny Ergo, eftersom falska Ergos om är äldre än 4 år inte verkar vara vanliga, men de kopierar de äldre modellerna, som dessa saker att titta efter stämmer. Men jag kan ju säga att min och den vi vet är fejk är nästan identiska, och precis lika väl sydda. Vi tittade på den på seaste styrelsemötet för sjalgruppen, och var överens om att den fejkade var lika säker som min. Och lika säker som Rs (som har en ny Ergo Organic).