Ergo - hur ser jag skillnad på kopian och originalet?

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Hell Cat, Bina, corona, Asia, Ponyo, Tyche, April

Re: Ergo - hur ser jag skillnad på kopian och originalet?

Inläggav Marion » fre jun 22, 2012 09:06

Jennelii skrev:
Marion skrev:Bild på Jennelii och Linus

:fnissa:

OJ vad ny o mörk den var där... nu ser den inte ut så =) Världens bästa sele!!

:hello: Där var du ju, jag kunde inte komma på ditt nick igår :lol:.

Jag googlade lite igår och det verkar som att de första selarna som kom 2005 hade "fejkloggan".
Bild

Jag hittade en likadan jämförelse där en äldre Ergo jämförs med en nyare i tron att den äldre är en piratkopia.
http://thehappyhoopywooljunkie.blogspot ... rrier.html

Ergo själv har också en jämförelse mellan den äldre och nyare versionen.
http://support.ergobaby.com/attachments ... risons.pdf
Senast redigerad av Marion fre jun 22, 2012 10:17, redigerad totalt 1 gång.
Dotter 0108, son 0412 och liten son 1107
Användarvisningsbild
Marion
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Emma_oh » fre jun 22, 2012 09:10

Jag tänkte att jag skulle fråga dem på fb men de verkar inte vara så aktiva där? Jag har svårt att hitta någon aktiv officiell fb-sida från dem.
¤Jag är Doula. ¤

in order of appearance: cuddly wrap, BB, Moby Wrap, Hoppediz panama, Manduca, amazons, tuli toddler, neobulle, Wompat toddler

Bild

Bild

Jag stödjer ammavidare ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ min blogg: http://www.enbartemma.blogg.se
Användarvisningsbild
Emma_oh
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Labyrint » fre jun 22, 2012 09:19

ERGObaby Norge/Sverige heter facebooksidan, den är definitivt aktiv. Därifrån blogglänken kommer. Jag har ingen Ergo själv, totalt oinsatt egentligen. Men det har varit mycket diskussioner om kopior på sistone.
Clara 110201

Bärs numera i Girasol Mojito, Easycare Norrsken, hemmasydd hybrid, Tula Toddler eller BabyBack.
Användarvisningsbild
Labyrint
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav KATARINA » fre jun 22, 2012 09:50

Nej, det stämmer inte att loggan finns på höftspännet på alla äkta Ergo, möjligen på de allra nyaste, de har jag inte sett än men de har ju bara funnits i några veckor.
http://www.knyt-an.se
Se annons till höger -->

Anton 9910, Ebba 0203, Elias 0406 och Leo 1006
Användarvisningsbild
KATARINA
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav tuviluvis » fre jun 22, 2012 10:28

Då är nog inte min fejk :vågen: bara gammal :wink:
T aug -09 och N okt -11
Användarvisningsbild
tuviluvis
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Marion » fre jun 22, 2012 10:54

Marion skrev:Jag googlade lite igår och det verkar som att de första selarna som kom 2005 hade "fejkloggan".
Bild

Tog en titt på min Ergo Classic, ni vet den där riktigt gamla med folkdräktsbandet. Den har en exakt likadan "fejklogga" :fnissa:.
Dotter 0108, son 0412 och liten son 1107
Användarvisningsbild
Marion
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav honungsmarmelad » fre jun 22, 2012 12:21

Det ska finnas ett serienummer på alla ErgoBaby. I övrigt förändras så klart saker över tid och så men serienummer finns på alla. (Jag vill även påpeka att det händer att vanliga affärer säljer kopior - ovetandes så klart.)
Disclaimer: Texten ovan kan uppfattas som mer aggressiv, kritisk eller negativ än vad den är, på grund av avsaknad av inlindande ord och andra sociala smörjmedel. Sannolikt har jag inte menat att förolämpa någon. Iaktta försiktighet vid läsning.
honungsmarmelad
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Emma_oh » fre jun 22, 2012 20:50

Labyrint skrev:ERGObaby Norge/Sverige heter facebooksidan, den är definitivt aktiv. Därifrån blogglänken kommer. Jag har ingen Ergo själv, totalt oinsatt egentligen. Men det har varit mycket diskussioner om kopior på sistone.

ok jag sökte på ergo baby carrier och hittade bara små grupper på max 200 personer.

edit: nu hittade jag dessutom deras officiella. Vet inte vad jag gjorde för fel förut :rodna:
¤Jag är Doula. ¤

in order of appearance: cuddly wrap, BB, Moby Wrap, Hoppediz panama, Manduca, amazons, tuli toddler, neobulle, Wompat toddler

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Emma_oh
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Emma_oh » fre jun 22, 2012 23:11

Det svaret jag har fått är den här länken:
http://thehappyhoopywooljunkie.blogspot ... rrier.html
¤Jag är Doula. ¤

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Emma_oh
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav AislinCarys » lör jun 23, 2012 05:04

Jag har en Ergo från före 2007, och jag är rätt säker på att den är äkta. (Jag köpte den av en kompis, men vet att hon köpte den ett år tidigare från en gemensam vän som är authoriserad Ergo återförsäljare).

Det är alltså troligen en first generation. Jag har också en kopia här hemma just nu, som vi fått donerad till vår sjalgrup. Båda har den logan som anses vara fake, men min har ett R i en cirkel i nedre högra hörnet. Det står Warrior på spännena på båda (vilket jag nu fått höra att det gjorde det på de tidigaste Ergo selarna - företaget Stealth gör även warrior spännen. Ingen av dem har säkerhetsinstuktioner - men det finns en plats mitt på där de kan ha suttit - på första generationen satt de i vilket fall som inte på bältet. De elastiska banden är olika, på min är de tydligt vävda, och efter många år känns bra, det gör de inte på den andra. Min har Ergo loggan på blixtlåset, det har inte den andra. Ingen av dem har produktionsnumret under Made in China lappen i fickan (men infon från the Babywearer indikerar att det nog kan vara rätt, i och med att min sele är från före 2007.).

Jag blev lite orolig, och frågade därför en kompis (som är mer sjalgalen än jag, och nästan bor på the Babywearer), hon hittade info där som indikerar att min nog är äkta:
"And this one which should really put your mind at rest
http://www.thebabywearer.com/**forum/sh ... ?485953-**
Fake-ergo-question&highlight=**warrior+buckle<http://www.thebabywearer.com/forum/showthread.php?485953-Fake-ergo-question&highlight=warrior+buckle>

(excerpt: This is incorrect. Some of that blog is not accurate. It depends
on the age of the Ergo if it's a new model and says warrior it's fake.
However if its older they hadwarrior buckles. Stealth makes warrior
buckles.
Mine was purchased from Ergo in 2006 so it's not the current model and
other then the fact that mine has the ergo label on the zipper according
to
that blog it would be fake which is incorrect. My info comes from an ergo
vendor. They used to put the label on the body only and only started
serial
numbers in 2008 I believe."

Om jag har förstått det rätt är det nog mest om du köper en ny Ergo, eftersom falska Ergos om är äldre än 4 år inte verkar vara vanliga, men de kopierar de äldre modellerna, som dessa saker att titta efter stämmer. Men jag kan ju säga att min och den vi vet är fejk är nästan identiska, och precis lika väl sydda. Vi tittade på den på seaste styrelsemötet för sjalgruppen, och var överens om att den fejkade var lika säker som min. Och lika säker som Rs (som har en ny Ergo Organic).
Mamma till Lillan, 5 år gammal!
Vi ammar vidare. På väg mot nya mål med Playcentre och unschooling.
Jag är La Leche League Leader - amningsstödjare.

:loving: vår hemsydda Mei Tai! Fast numera går hon ju nästan alltid själv.
AislinCarys
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav AislinCarys » tis jun 26, 2012 07:01

Har just fått e-mail från Ergo. Min Ergo är äkta. :)

Så en äkta Ergo från ca 2007 (antagligen tidigare, då återförsäljaren troligen hade selen ett bra tag i nnan dess) har:

- Warrior skriver på spännana, inte stealth
- kan vara utan säkerhets- eller tvättinstruktioner
- Ergo loggan på blixtlåset (men har hört att en del av de allra första kan ha varit utan det)
- har inget produktionsnummer
- har en logga mitt fram som ser ut som på de falska (Ergo Baby carrier), men med ett R i en cirkel i det nedre högra hörnet.

Jag har alltså hos mig nu en garanterat äkta Ergo från ca 2007, samt en som rätt säkert är falsk. De är oerhört lika, och lika välsydda (troligen sydda av samma människor på samma maskiner, enligt någon jag pratade med). De elastiska banden är lite olika, och ser bättre ut på min, trots att den falska nog har användts mycket mer än min. Men jag skulle påsta att båda de elastiska banden är lika säkra. Så medan jag inte skulle rekommendera någon att köpa en falsk Ergo, så vill jag påstå att denna är säker att använda. Problemet med de falska är inte risken, utan ekonomisk, och att det fuskas. Det finns flera andra märken på SSC, t ex Nature's Sway (NZ företag, mest kända för sim hammock, och sin nästan-ringsjal - spännen istället), deras är lika säker som Ergo. Hade varit bättre om de som förfalskar gjort sin egen SSC - så länge de tar lite mindre betalt än Ergo och Manduca lär de få sålt i alla fall.

AislinCarys
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav LillaMy84 » tis jun 26, 2012 15:57

Hur ser luvan ut på den gamla äkta? :)
Bild
Användarvisningsbild
LillaMy84
SjalVan
SjalVan

Inläggav AislinCarys » tis jun 26, 2012 23:44

LillaMy84 skrev:Hur ser luvan ut på den gamla äkta? :)

Är elastisk endast på toppen, mellan de långa banden. Är rundad för huvudformen, även när jag drar ut den elastiska biten. Sydd med en linje i mitten (dvs ihopsydd två bitar, längs med). De långa banden har 13 svarta tryckknappar, 3 av dem, längst ut är de som trycks in i de andra. De fästes genom att träs genom en av de D-loops som sitter på spännet som håller ihop axelbanden, och fästas mot sig själv. Där är svarta band längst ner på luvan så man kan justera hur lång luvan blir.

Den enda påtagliga skillnaden mot de nya Ergos är vad jag kan se att den saknar eleastiskt på sidorna.

Detta sagt, så är detta inte den enda versionen av äkta, gamla Ergos. Det finns åtminstone tre olika versioner (och då räknar man ju inte Ergo Sport och Ergo Organic t ex, då det har sin egen design), och där finns överlapp. De har alltså ändrat små detaljer med tiden, utan att ge ut en ny (Generation 1, Generation 2) och en till. Så man kan ha en som är samma som min (Generation 1, tror jag), men som har ett produktionsnummer (gjord efter 2007), som har antingen stealth eller warrior på spännena, och jag har hört att det finns gamla, äkta Ergos utan Ergo loggan på blixtlåset. Säkerhetsinstruktioner bör finnas mitt , inte i bältet, eller inte alls. Det bästa är nog att kontakta Ergo. Jag e-mailade dem en beskrivning av min i söndags kväll, när jag gick upp på tisdagsmorgonen hade jag fått svar.

AislinCarys
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav LillaMy84 » ons jun 27, 2012 11:32

Vart mailade du då?
Nu är visserligen min engelska bra rostig, men jag får det till att deras kundtjänst inte kan vara behjälålig vad kommer till att peka ut kopior :hmm:
Bild
Användarvisningsbild
LillaMy84
SjalVan
SjalVan

Inläggav AislinCarys » tor jun 28, 2012 05:17

LillaMy84 skrev:Vart mailade du då?
Nu är visserligen min engelska bra rostig, men jag får det till att deras kundtjänst inte kan vara behjälålig vad kommer till att peka ut kopior :hmm:

http://store.ergobaby.com/Content/About ... rfeit_List

Det står att de inte kan hjälpa till med inköp av Ergos från icke-authoriserade försäljare (vilket inkluderar folk som säljer vidare, vilket väl är fair enough). Vad jag gjorde var att jag kontaktade dem:

http://store.ergobaby.com/ContactUs

och frågade om min Ergo var äkta. Berättade som det var, att jag köpt den av min kompis, som ett år tidigare (dvs 2007), om jag minns rätt, köpt den ny av en gemensam bekant, som är authoriserad Ergo återförsäljare. berättade vad med den som oroade mig, och fick svar.

AislinCarys
SjalFantast
SjalFantast

FöregåendeNästa

Återgå till BäraBarn